Jak na podcasty od A do Z, aneb můj kompletní tvůrčí příběh

“Dneska už má podcast každej” slyším skoro pokaždý, když se s lidma bavím o mém koníčku. Částečně s nimi souhlasím, s podcasty se roztrhnul pytel, ale ve tvorbě podcastů je toho mnohem víc, než se na první pohled zdá.

Nejdřív pár statistik o podcastech, které skvěle sepsal Dan Tržil sem.
Ve Státech je k současnému stavu přes 60 tisíc aktivních podcastů. 40 % Američanů podcasty již někdy slyšelo a 67 milionů poslouchá podcasty pravidelně (z toho 42 miliónů je poslouchá minimálně jednou týdně). 77 % posluchačů je mezi 18-55 lety. Zajímavé je, že posluchač v průměru konzumuje 5 hodin podcastů týdně a 86 % posluchačů poslouchá celou nebo většinu epizody.
U nás zdaleka nejsou podcasty tak populární a úspěšný podcast je ten, kdo dosáhne byť “jen” 100 poslechů na epizodu. Pokud pak máte více než 100 subscriberů, tak jste mezi horními desítkami procent.
Zkrátka, stojí to čas, energii a výsledek je nejistý, stojí to ale za to?
Jasně, že stojí. Každá tvorba, která vám dělá radost stojí za to!
Můj příběh začal vlastně hrozně všedně a nudně. Už delší dobu jsem chtěl zase něco tvořit a jeden svůj “Aha” moment jsem dostal, když jsem rozklikl odkaz na podcast Joe Rogana, kde měl zrovna jistého Elona Muska, se kterým se i přímo ve vysílání zhulil. Do té doby jsem netušil, co podcast je.
Má inklinace k tvorbě ale začala už před mnoha lety. Jako důkaz přikládám několik příšerných fotek, které z paměti jen tak nevymažete 😀
Před mnoha a mnoha lety mě oslovil Tomáš Svoboda, jestli bych mu pomohl rozjet projekt Appliště.cz a já řekl že ano, i když jsem měl Apple tak možná ke svačině.
Spolupráce trvala okolo roku a pak jsme se rozešli kvůli (jak už to tak bývá) “kreativním neshodám”. Tomáš ale zvládnul spoustu let táhnout Appliště dál a já mu to moc přeju. Jako nejlepší vzpomínku na toto období mám tu, když jsme ovládli české iTunes.
Poté následovaly studentské roky, které si vlastně moc nepamatuju a také několik neúspěšných pokusů .
Studio Marlong, ze které se dnes stalo Filmcrew.cz , kde jsem natočil celou první sérii.
Bohužel toto stále ještě nebyl začátek mojí podcastové poutě, potom totiž začalo období, kdy jsem o tom hodně a rád mluvil, ale pořád jsem nacházel důvody, proč to zrovna teď nejde a že mi vlastně stejně chybí ještě nějaký skill, nebo třeba technika. Takže mým maximem bylo pár projektů “do šuplíku”.

 

Video rozhovor s Vlastou Plamínkem, který nikdy nespatřil světlo světa, stejně jako celý projekt.
No a potom přišly dva zásadní momenty. Nejdřív jsem si díky práci v České spořitelně mohl vyzkoušet jak funguje profesionálně vybavené studio.

 

Můj první moment v podcastové budce – instazamilovanost.
A pak jsem v práci (Czechitas) viděl kolegu Honzu, jak v pozdních odpoledních hodinách sedí v malé zasedačce s jednou paní a v opravdu hodně spartánských podmínkách natáčejí s úsměvem na tváři díl do Czechitas podcast.
Tento díl jsem si pak schválně poslechl a zněl skvěle, teď už nebylo co řešit. Tedy kromě toho, že jsem si položil několik zásadních otázek.

Nevyznám se v technice, co mám dělat?

Na Youtube jsem si podle rad podcasterů koupil techniku cca za 12 000 Kč a to byl můj první a poslední finanční náklad.
Konkrétně používám 2x Rode PodMic + jeden záložní Blue Snowball Ice.
Vše nahrávám do rekordéru PodTrak P4.
Střihám a upravuji pak v DaVinci Resolve.
Střih zvuku v tomto programu pak stojí 0Kč a naučíte se s tím za jeden večer. Detaily se pak doučíte samotným střihem podcastů a samozřejmě – pomocí Youtube.

Prostory! Kde to budu natáčet?

Tohle je asi nejčastější důvod, proč lidi nezačnou dělat podcast. Nemají kde. Pokud to tak máte i vy, tak mi věřte, že natáčet můžete úplně v pohodě v kuchyni, kde je klid a neodráží se tam zvuk od stěn.
Jeden díl podcastu jsem natáčel v práci na rohu stolu a světe div se, kvalita zvuku byla srovnatelná s tou, jako když točím u kamaráda ve sklepě. Asi si říkáte, že je to blbost, ale DaVinci vám ukáže, že i zvukové anomálie a další “bordel” se dá buď jednoduše vystřihnout, nebo eliminovat pomocí efektů.

Prostory tedy máme, co dál – kde sehnat hosty a jaký vlastně hosty?

Není nic jednoduššího, než si napsat seznam lidí, které chcete v podcastu mít. Jednoho po druhém si je hoďte do vašeho zápisníku a potom už jen obepisujte. Tady jen poradím – psát stručně, jasně, neformálně a hlavně se neohánějte technickými detaily.
Bohatě stačí říct, že byste člověka moc rádi měli ve svém podcastu, který natáčíte na adrese XY a rádi byste se pobavili o XY. Nezapomeňte vložit odkaz na první, nebo nultý díl, který můžete natočit buď sami se sebou nebo se známým. Mimochodem, budete překvapeni kolik lidí rádo přijde. Za 20 epizod mi to odřekl jeden jediný člověk a to jen proto “že se na to ještě necítí”.
“A to ty lidi k tobě choděj zadarmo?”
Ano. Pro hosty je to jednak fajn zážitek, dále pak je to možnost se ukázat a propagovat. Je to pro ně další bod do budování značky, PR a také památka.
“Jak často se stává, že lidi nepříjdou?”
Přijdou skoro vždycky (95%). Aby vám to ale neodvolávali, tak bych poradil dvě věci – zaprvé jim vždy v předstihu zaslat okruhy / otázky + informaci, že se na setkání moc těšíte.
Zadruhé když vám poprvé potvrdí termín, tak jim dát vědět, že jste domluveni a že jste zarezeroval/a prostory. Jsou to detaily, ale věřte mi, že vám zásadně zmenší riziko, že někdo “prostě nedorazí”, protože ví, že jste kvůli tomu opravdu museli napsat okruhy a ještě rezervovat místo. Pokud však pouze řeknete “super, ve čtvrtek u mě”, tak to z psychologického hlediska takovou váhu nemá.
“Jak je to pak s publikací a propagací? Nejsem markeťák ani ajťák.”
Tohle je další část, která lidi odradí. Když si vygooglíte, jak dostat podcast do světa, tak na vás vyskočí věci jako RSS feed, hosting, analytické nástroje atd.
Odpovím na to jednoduše. Pokud máte svoje webovky a máte je na WordPressu, tak si jen stáhněte jakýkoliv podcast plugin (třeba Seriously Simple Podcasting) a nainstalujte.
Potom už si v něm jen nastavíte na jaké platformy má podcast jít. Jsou to obyčejné checkboxy. Easy peasy a ještě zadarmo. Pokud nemáte webovky a nechcete si je vytvářet, tak použijte Anchor nebo Podbean a jen následujte instrukce. Tady vás to může stát nějakou tu kačku, podle toho, co všechno od distribuce očekáváte, ale je to velmi jednoduché a intuitivní.
Pokud do propagace chcete investovat i peníze a urychlit tak zásah vašeho podcastu, tak doporučuji pro sociální sítě využít služby Business Managera (Facebook a Instagram), nebo PPC (Sklik od Seznamu a Google ads od Google), případně lze inzertovat i přímo na podcastových platformách jako Spotify, Overcast a další.

Několik rad na závěr

Nebudu tu psát jasné věci, jako že máte být hlavně přirození, ale poradím vám toto. Nenechte se moc svázat pojmy jako cílová skupina, zacílení a další věci. Začněte vždy s tím, co vás nejvíc baví. Napište si na papír své nápady a u toho, u kterého budete mít napsaných nejvíc podnětů a nápadů, do toho pak jděte. Začněte co nejdřív a vytvořte něco i za cenu, že vám to nebude připadat dost dobré.

Nikdy nedělejte podcast za účelem zisku, nebo zviditelnění, rychlokvašky nefungujou a přirozenost a uvolněnost projevu je to nejdůležitější.

A hlavně. Neočekávejte zázraky a nebuďte posedlí čísly. Může trvat i 10 epizod, než si vaše tvorba najde svoje obecenstvo, ale věřte mi, že si ho najde. Málokdo to v podcastech dotáhne nad 10 epizod, tak si to zapamatujte a dokažte sami sobě, že vy to dáte.

Hodně štěstí, zdaru a pevné vůle!

Poslechu zdar!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.