Typy lidí na každém pracovišti. Část třetí.

minulém díle jsme rozebrali Diplomaty a dnes probereme Strážce.

Logistik (ISTJ-A / ISTJ-T)

V předchozích částech tohoto článku jsme měli mnoho osobností, kterých je mezi námi málo. Logistik je výjimkou. Je jich totiž mezi 13-15% v naší populaci.

Jedná se dokonce o nejčastější osobnost ze všech. Odborně se Logistici dají označit jako introvertní, smyslový typ usuzující s převahou myšlení. Co to proboha znamená?

V osobním a pracovním životě je poznáte podle jejich schopnosti se skvěle soustředit a také díky jejich pečlivosti. Jsou spolehliví, logicky založení a spořádaní.

Na druhou stranu se na první pohled mohou zdát uzavření, smutní a nepřístupní. Proto nedávejte u lidí nikdy na první dojmy. Jsou skoro vždycky špatně.

Jak s nimi jednat?

Systematicky. Netlačte je do žádných spontánních akcí, nepoužívejte na ně argumenty jak musí “jít mimo komfortní zónu”. Jděte na to přes logické argumenty a vždy buďte na jednání s nimi připraveni.

Jak je manažersky vést?

Tady se budu trošku opakovat. Netlačit, argumentovat, jít na ně logicky. Dobře se jich doptávat na to, co je motivuje, co je baví a na čem chtějí pracovat. Nečekejte od nich přílišnou dravost nebo touhu po tom, že budou aktivně chodit za ostatními. Svět musí přijít trošku za nimi a pak si může být jistý tím, že dostane, co očekává. Včas, v dobře kvalitě a s minimem výmluv.

Obhájce (ISFJ-A / ISFJ-T)

Název už leccos napovídá, nenechte se ale strhnout s tím, že je Obhájce někdo, kdo se roztrhá pro druhé. Ono tomu tak totiž úplně není. Pojďme si to rozdělit. Jedna část obhájců je opravdu někdo, kdo je empatický, má dobře rozvinuté sociální dovednosti a mívají okolo sebe řadu známých i přátel. Jsou skvělí týmoví hráči.

Druhá část je jejich individualita. Ta je totiž poměrně komplikovaná. Mají totiž tendenci podhodnocovat své úspěchy, což koliduje s dalším specifikem, které mají – potřebují, aby jejich činnost byla za nimi vidět. Jsou tu pro druhé, tak to přeci má být vidět, ne?

Obhájci mají také skvělou paměť, takže si můžete být jistí, že když pro ně něco uděláte, tak si to budou dlouho pamatovat, platí to ale i naopak.

Jak s nimi jednat?

Dejte jim šanci vám, nebo jejich okolí pomoci. Nešetřete na pochvalách a dejte jim najevo, že jsou důležití, to je pro ně ta nejlepší motivace. Pokud něco pokazí, vyvarujte se náznakům, že tím někoho poškodili. Velmi těžko to pak nesou. Dejte jim zvláštní péči, oni vám to natisíckrát vrátí (a budou si to pamatovat).).

Jak je manažersky vést?

Alokujte je na projekty s dopadem na ostatní lidi. Ukažte jim, jaký výsledek a dopad jejich práce měla. Na hodnocení jim konkrétně říkejte komu pomohli, jak a čím. Nebuďte na ně asertivní, ani direktivní, nefunguje to na ně a může to udělat velkou neplechu na dost dlouho (vše si pamatují).

Vedoucí (ESTJ-A / ESTJ-T)

“Ve věcech a lidských vztazích musí být pořádek”! To by vám možná řekl typický vedoucí na seznamovacím meetingu. V osobním životě by vám zase řekli, že je velmi důležité dodržovat tradice a hodnoty. Zkrátka, ať už se jedná o organizování eventů pro vaší firmu, nebo o výšlap na Sněžku příští víkend, Vedoucí bude jedním z hlavních mozků “operace”.

Jak s nimi jednat?

Dejte jim důvěru a zodpověnost. Ukažte jim, že můžou ukázat své leaderovské schopnosti. Nebojte se jim zadávat těžké a abstraktní úkoly, oni si k nim skrze své ambice cestu najdou. Výhoda je, že pokud se stane chyba, tak jsou ti první, kteří se přiznají a vezmou na sebe zodpovědnost. Kéž bychom měli i takové politiky…

Jak je manažersky vést?

Vlastně stejně jako s nimi jednat. Nechte je ať si na věci přijdou sami a pak sledujte, jak pro svojí věc dokážou strhnout ostatní. Jako manažer/ka se ale připravte, že si v jednání nebudou moc brát servítky, budou mluvit “jak jim huba narostla” a naprosto otevřeně. Obrovskou výhodou Velitelů je to, že pokud se v práci cítí dobře, tak vás odmění velikou mírou loyality.

 

Konzul (ESFJ-A / ESFJ-T)

Jeden za všechny, jeden za každého. Tak přemýšlí altruističtí Konzulové. Zdánlivě stále s dobrou náladou, starostliví a slušně upovídaní, to jsou lidé s profily ESFJ-A a T.

Konzulové jsou často velmi oblíbení v týmech, ale zároveň se najdou i lidé, kteří je nemůžou vystát. Jak už jsem totiž zmiňoval “dost toho nakecají”. Dělají to ale opravdu nezištně. Jde jim o to, aby se všichni v jejich okolí zkrátka měli dobře. Zní to skvěle, že? No, ne vše co se třpytí je zlato.

Jak s nimi jednat?

Opatrně se zpětnou vazbou. Konzulové jsou velmi citliví na kritiku a hodně si jí berou. Nepochodíte u nich s direktivností, velkou asertivitou a už vůbec ne s agresivitou. Tím budete mít jistotu, že se uplně uzavřou. Proto jim vracejte stejnou mincí, snažte se být milí a zajímejte se o ně, aspoň trošku.

Jak je manažersky vést?

Zadávejte jim takové úkoly, kterými můžou pomoci ostatním. Rutina je bude pravděpodobně dost nudit. Dále nešetřete s pochvalou, tím je namotivujete lépe, než pětistovkou do výplaty (samozřejmě toto berte s nadsázkou). U Konzulů mají nadřízení výhodu, že mají téměř jistotu, že jim nebudou usilovat o místo a budou je respektovat i pokud nebudou leadry století. Kariérně je posouvejte tam, kde mohou pomáhat ostatním.

 

A tím máme hotové i strážce! Příště nás čeká poslední část – průzkumníci. Jdeme do finále!

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.