Kdy a koho nahradí stroje?

AI je zkratka pro artificial inteligence aneb umělou inteligenci. S tou se můžeme již dnes setkat všude kolem nás. V automobilkách, ve skladech, nebo třeba v našich kapsách. Kdy a koho ale reálně ohrozí? Kdy k tomu dojde?

Už kdysi dávno nás před vzestupem strojů varoval Isaac Asimov. I dnes v roce 2022, se obáváme apokalyptické vize, kterou nám kromě Asimova v literatuře, nastínil ve filmu James Cameron se svým Terminátorem.

Nebojte se ale, v dohledné době nás žádný robot nenahradí.

Nás. Co to ale znamená – nás? Nás jako umělce? Nás jako skladníky? Nás jako automobilové závodníky?

Pojďme si to konkrétně rozebrat do několika kapitol?

  1. Jak daleko jsou vlastně roboti?

Hlavními hráči na poli humanoidních robotů jsou Tesla se svým Tesla botem Optimem a Boston Dynamics se svým Atlasem. Čím se tito konkurenti liší? Vlastně ve spoustě věcech.

Atlas je mnohem těžší robot s výrazně menší orientací na běžného zákazníka. Boston Dynamics úzce spolupracuje s armádou a i samotná mechanika robota je uplně jiná než u Optima. Více užitková, utilitární. Atlas je ve vývoji jíž více než 10 let a proto je mnohem více ozkoušený v praxi.

Tesla Bot jde cestou (budoucí) nižší ceny, větší podobnosti s člověkem a jak je u Elona zvykem, taky mnohem větších slibů.  Tesla docela výstižně vysvětluje, že svět je uzpůsoben nedokonalosti lidského těla a proto je efektivní, aby se svět nepřizpůsoboval robotovi, ale aby robot přišel do už hotového světa – světa člověka.

Jinou cestou jde například Toyota, nebo i již zmíněný Atlas. Toyota staví své továrny primárně pro roboty. Roboti mohou mít místo pomalých nohou kola, více rukou apod. Vyvíjí ale možná také humanoidního robota, uvidíme.

 

Zde přichází na řadu Atlas. Se svou výškou 1,88m a 156,5 kg je mnohem mohutnější než Optimus od Tesly. Ten váží pouhých 57 kg a měří 173 cm.

Atlas je tedy silnější a odolnější. Přitom oba modely mají společný jmenovatel – jsou to pracovníci budoucnosti s úkolem nahradit člověka.

Dřív než po roce 2030 se jejich reálného (a částečného) uvedení do továren ale nedočkáme, ať si CEO´s tvrdí cokoliv. Takže takový je současný stav v robotice.

2. Koho nahradí?

Zdánlivě jednoduchá otázka, která nemá jednoduchou odpověď. Téměř jistě se tato nevyhnutelná krize dotkne lidí, kteří nejsou pracovně flexibilní. Co to proboha znamená?

V podstatě se bude jednat o lidi, kteří mají schopnosti vykonávat pouze jednu práci a není zde vysoká pravděpodobnost na přeškolení. Například horníci to budou mít mnohem těžší, než třeba sochaři. Specifické vs. abstraktní. Specifické vs. kreativní. Těžké to budou mít právnící, vězeňští dozorci, řidiči, …

 

Proto se musí i lidstvo vydat směrem větší flexbility. Musíme zapomenout na to, že vystudujeme právo a budeme dělat 20+ let právníka. Tento směr je viditelný už teď. Je dnes naprosto normální být v práci 3 roky a potom měnit.

I v tomto směru nám nahrává naše vyspělá technologická doba. Nikdy nebylo snazší se přeučit na něco nového. Kurzy a školení jsou dostupnější než kdy předtím.

3. Suma sumárum

Závěrem se tedy dá říct, že času je poměrně hodně. I když je technologický pokrok hodně rychlý, tak se přesto nebavíme řádově o jednotkách let. Spíše o deseti a více. Proto jediný druh robotů, který budeme v následujících letech reálně vídat je ten luxující náši podlahu, ovládající naše auto, nebo ten přisátý na okně a čistící každou šmouhu místo nás. Rozhodně se ale vyplatí pokroky v tomto oboru sledovat.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *