7 věcí, které můžeš (nejen) na HR dělat lépe – hned od zítra

Na HR je skvělé i těžké zároveň to, že se nejedná o exaktní vědu. Přesto ale najdeme spoustu konkrétních kroků, které nám pomůžou v tom, pracovat lépe a efektivněji.

1. Jak u pohovorů vždy zaručit, že položím otevřenou otázku?

Na nespočtu školení o pohovorech uslyšíte to, že nemáte pokládat uzavřené otázky. Jak si to ale zajistit? Vlastně hrozně jednoduše – dejte na začátek věty slovo “Jak”.

Nic víc v tom není – “Jak bys řešila, Jak vidíš, Jak na tebe působí…”. Jedná se o maličkost, ale věřte mi, že vám v praxi dost pomůže.

2. Mluvit jako poslední

Další věc, která je zdánlivě jednoduchá, ale není. Mluvit poslední je ale skvělá investice k tomu, aby vás lidé brali vážně a také aby vám více naslouchali. Pokud mluvíte poslední, tak máte vždycky možnost říct “moc se mi líbí, co řekla XY a pokud to zkombinujeme s tím, co říkal Z, tak mi to přijde jako elegantní řešení” . Obzvlášť důležité je tento life hack používat jako team leader nebo manažer, ti by vždy měli mluvit poslední. Práce a výkon jejich týmu je vizitkou jich samých. Dejte vašemu týmu šanci. 🙂

3. CX prakticky, nikoliv teoreticky

Často se mluví o cestě zákazníka, zákaznické zkušenosti či CX. V teorii to většinou zní tak, že musíme náš projekt/produkt stavět tak, jak ho chce zákazník. Což dává logiku, ale co to dělat víc prakticky? Jen malé procento lidí si opravdu přivede zákazníka na místo a reálně se ho zeptá na názory a pocity. Přitom právě tato zpětná vazba má největší cenu. Zavádíte HR proces? Sbírejte “živý” feedback. Přemýšlíte o zavedení benefitu? Zeptejte se lidí naživo, ne dotazníkem. Připravujete update vaší aplikace? Udělejte AB testing společně s klienty! Pokud vás toto téma celkově zajímá, tak si určitě poslechněte můj rozhovor s Kubou Kemrem, který je machr přes UX a CX. Odkaz najdete zde.

4. Není čas / není kapacita

Toto je asi obecně nejčastější překážka v práci. Potřebujete dokončit projekt (resp. firma potřebuje, abyste ho dokončili) a zjistíte, že se neustále brzdí tím, že vám lidé říkají, že nemají čas nebo kapacitu. Pokud se jedná o důležitý projekt, který je podstatný pro celou firmu a nejen pro vás, tak se nenechte odradit a zeptejte se lidí, kdy na to čas nebo kapacitu mít budou a dejte jim (klidně imaginární) deadline kdy je nutné, aby jejich část byla hotová. Nabídněte jim pomoc s tím, že zajistíte, aby kapacitu měli. Myslete přitom na to, že víc než 90% všech aktivit je “předatelných” a i sebe komplexnější problém se dá řešit předáním třeba přes Loom. 

5. Řešit věci projektově

Pokud ještě nepoužíváte některý z programů ve stylu Trello, Asana nebo Jira, tak začněte! Tento software pro projektové řízení a sledování vašich úkolů a projektů je víc než nedocenitelný a dokáže znásobit vaši produktivitu, opravdu. Jak je to možné?

Díky těmto pomocníkům totiž nemůžete (při správném používání) na nic zapomenout, vyřeší vám to prioritizaci a hlavně – budete vědět i to, jak jsou na tom vaši kolegové.

6. Dotlačte projekty včas a v klidu

Tento nadpis asi zní hodně buzzwordově a teoreticky, ale hned ho vysvětlím. Náš výkon je ovlivněn našimi zvyklostmi a například já nyní píšu tyto řádky v 7:16 ráno. Velmi mi totiž pomáhá nařídit budík každý den stejnou dobu a ihned po vstání napíšu jeden odstavec textu pro můj blog. Následně udělám jeden slide/jeden úkol v Asaně/jednu část tabulky na jednom ze svých pracovních projektů.

Proč? Protože v práci vás může zavalit operativa a nebudete muset řešit klasiku ve stylu “ale já na tyhle velký věci potřebuju mít větší časový blog”. Mimochodem tento princip “malých kroků” lze uplatnit i na učení čehokoliv. Je to jen o zvyku.

7. Vytěžte maximum z vašeho kalendáře

Kalendář je fantastická věc, pokud se správně používá. První věc, co chcete udělat je domluvit se s manažery, že nebudete chodit na meetingy, které vás brzdí a nedává smysl, abyste na nich byl/a.  Druhá věc – do kalendáře si dávejte všechny vaše úkoly seřazené dle priorit. Vykašlete se na e-mail, vykašlete se na zápisníky.

Využívejte kalendář a pokud za vámi přijde někdo, že potřebuje pomoci, nebo abyste splnili úkol – koukněte do starého dobrého kalendáře a hned budete vědět, kdy je reálné doručení a proč.

A to je vše. Sedm jednoduchých rad, u kterých zaručuji, že vás výrazně posunou. Ty nejlepší věci totiž většinou nebývají ty nejkomplikovanější. 🙂

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *