Kodex HR Business Partnera. Text & Audio.

Dělat HR Business Partnera, aneb HRBP je zatraceně těžká práce. Je náročná po etické, psychologické i mentální stránce. Právě o tom si povíme v dnešním článku.

Pokud máte raději audio, tak si článek můžete poslechnout zde.

Co to vůbec znamená, být HRBP?

Občas může být náročné jednoduše definovat, co má HRBP za kompetence. Hodně mi pomáhá moje současné působení v IT, kde pracují lidi např. ve FrontEndu či BackEndu.

Velmi zjednodušeně – FrontEnd dává dohromady, to co zákazník vidí – například design e-shopu, který si objednal. BackEnd dává dohromady “vnitřnosti” tak, aby vše fungovalo a vše do sebe zapadlo.

Například, pokud jste Náborář, každému je jasné, co děláte – nábor. Řídíte to, co je vidět. Řídíte (náborové) vlny tak, aby plynuly jak mají a jaká je potřeba. Vaše práce je vidět – proto FrontEnd.

No a HRBP je právě BackEndem HR. Samozřejmě jsou i situace, kdy i HRBP dělá nábor, nikdy to ale nemá být jeho hlavní doména. Rozhodně ho však musí skvěle umět. 

Zpět k BackEndu. Konkrétně si HRBP můžete představit jako člověka, který řeší procesy, strategie, citlivé situace i tzv. “refactoring”, aneb opravování starých, nefunkčních věcí.

A co je ten kodex?

Kodex je soubor etický věcí, přes které nejede vlak. Těmito věcmi člověk sám sebe zaváže k tomu, že se nebudou dít a pokud ano, tak udělá vše proto, aby je eliminoval. O jaké věci může jít?

Například přehlížení mobbingu, bossingu či kšeftování na úkor firmy. Dále nesmyslné utrácení firemních peněz, nesmyslné vyhazování lidí, nepřiměřený psychologický nátlak, nebo zákulisní, politické machinace.

Samozřejmě, některým věcem se člověk nemůže vyhnout, protože se prostě dějí, ale práce HRBP musí být i o odvaze.

To jsou všechno závažné problémy, co s tím nadělá jeden člověk?

Vlastně docela hodně. Vzpomínám si, jako by to bylo dneska, kdy mi jeden kolega v jedné z předchozích prací říkal větu, na kterou jsem začal být postupem času alergický.

Zněla “co nemůžeš změnit a netýká se tě, neřeš”. Zrovna tato věta je přesně něco, co si HRBP nemůže říct. Naše práce je o tom, že máme za sebou zkušenosti z HR a máme schopnost rozpoznat špatné věci od těch dobrých.

Každopádně zpět k tomu, co s tím. Přece řešit to. Právě HRBP by měl být první, kdo vystoupí z řady a má tu schopnost řešit náročná témata. Kdo taky jiný, pokud to neudělá někdo z vedení či Leader daného týmu? HRBP pak funguje jako záchranná ruční brzda.

Konkrétně v praxi to může být člověk, který veřejně (např. na poradách) stále nekonstruktivně kritizuje druhé, aniž by sám přinesl řešení. Nebo pokud v týmu nefunguje vedení a management.

Jak může tyto dvě situace HRBP řešit? Například tak, že se v prvním případě na poradě zeptá, jak si to daný člověk představuje a že vnímá, že se ta kritika objevuje pravidelně a v čem se tedy tak zásadně neshodujeme. Mezi čtyřma očima se pak může zeptat jestli má chvíli na to, se pobavit o tom, jak proběhla debata.

Následně může přinést zpětnou vazbu ve smyslu “rozumím, že se ti to nelíbí, ale ta forma, kterou používáš vadí hodně lidem a byli by rádi, kdybys na ní zapracoval”.

V druhém příkladě, kdy nefunguje vedení týmu, je dobré si nejdříve sesbírat zpětnou vazbu, vzít si Leada třeba na čaj a říct mu “Mirku, mám tu dneska jedno téma, který nebude úplně příjemný probrat, ale o to je to důležitější je, jdeme na to”?

A pak pokračovat “co jsem se bavil s lidma postupem času, tak jsem si dal dohromady několik nejdůležitějších bodů, který ukazujou na to, na čem bychom měli zapracovat, jedná se o XY, jak to vidíš ty?”

HRBP jako speciální jednotka

Na roli Business Partnera mě hrozně baví její variabilita. “Bípík” může fungovat jako víceméně samostatná jednotka (menší firmy – role dává smysl když má firma cca 100 zaměstnanců), nebo ve smečce, kde s ostatními dává dohromady priority a také je hezky exekuuje. Bohužel jsem zažil i případy, kdy ale “seniorní” HRBP chodili na kafíčka s boardovci a svou práci házeli na juniory.

Závěrečné shrnutí

Na závěr bych rád řekl, že je extrémně důležité si ve firmě správně nastavit to, jak má role HRBP vypadat. Pokud ho zavalíte administrativou, operativou nebo náborem, tak vám vyjde člověk, který je dobře placený, ale dělá práci, která má nízkou hodnotu.

Tím rozhodně nesnižuju hodnotu náboru, operativy či ostatních činností, ale spíš se tím snažím jasně ukázat na specifický skillset, který HRBP má z mého pohledu mít.

Pokud tento článek čtete a jste HRBP, který je zavalený operativou, tak berte tento článek jako podnět k rozhovoru s vaším nadřízeným.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *