Zvyšování odměny a povyšování

Dnes se podíváme na zoubek odměňování, konkrétně povyšování a navyšování. Jdeme rovnou na to.

Pravidla

Ať už se jedná o přidání peněz, nebo povýšení na vyšší pozici, vždy mějte jasně nastavená pravidla a také mantinely. Celkově si položte otázku zda máte ve firmě jasné, jak proces funguje a hlavně – zda to lidé ví. U přidávání existuje spousta způsobů jak na to.

Způsoby

Můžete použít tzv. Hay Grade systém, který je vhodný pro větší firmy a pokud se dobře nastaví, tak funguje velmi dobře. Jedná se o to, že vaše odměna i pracovní pozice závisí na míře zodpovědnosti, která za vámi jde.

Další způsob může být například kombinace průběžných hodnocení, sběru zpětné vazby a kompetenčních matic (hrozně zastaralé sousloví) a úspěšné dokončení větších projektů. Mnoho firem také sází na tzv. merit increase – stále se poměrně hojně využívá klasika v podobě procentuálního navýšení.

Společný jmenovatel

Ať už máte ve firmě jakýkoliv z výše uvedených systémů, tak pro všechno platí ve finále stejná pravidla. Je nutné jasně komunikovat a opakovat jak systém funguje. Asi nemusím dodávat, že všechny tyto systémy nejsou bezúdržbové a budete se k ním vracet každý rok. Pravděpodobně na podzim, kdy se tvoří rozpočty. V komunikaci buďte konkrétní a dejte najevo v jakých případech se navyšuje a v jakých zas ne. Promítněte do nich i vaši firemní kulturu a hodnoty.

Povyšování

Psychologicky extrémně důležitá věc, která se ale nesmí vymknout kontrole. Pokud povýšíme nevhodného člověka, tak to může mít dalekosáhlé důsledky. Jak to tedy udělat správně?

V první řadě je nezbytné, aby měl každý vedoucí pracovník ve firmě přehled o tom, kolik jeho lidi berou a kdy jim bylo naposledy přidáno + jak dlouho jsou na své pozici. Během povyšování samotného je důležitá komunikace do týmu a případně i zbytku firmy.

Buďte konkrétní a dejte najevo, že Pepík byl povýšen za to, že dva roky přikladně řídil projekt XY a doručil XY klíčových věcí. Pokud budete v komunikaci pravidel konzistentní, tak je to všechno, co potřebujete.

Dávejte si pozor, aby bylo povýšení VŽDY spojeno s reálnou dodávkou práce dáného. Nikdy nepovyšujte na základě toho, že o sobě někdo tvrdí, že něco dodal, i když to může být tak, že to ve skutečnosti dodali jeho kolegové. U vedoucích rolí si zjišťujte zpětnou vazbu, zda byl leader opravdu tím, kdo svým řízením dotáhnul projekt ke zdárnému konci.

No a poslední věc, která může znít jasně, ale v praxi to tak být nemusí. Nepovyšujte lidi, kteří vám jdou na ruku a všechno vždycky slepě odkývají a lichotí vám.

Chápu, že to je příjemné, ale znovu opakuji – vždy povyšujte jen za reálnou dodávku. U specialistů za to, co reálně udělali, u vedoucích rolí za to, že si dokázali sestavit skvělý tým a pomocí efektivního řízení je dostali až do cíle. O tom to je. Vizitka práce leaderů je práce jejich podřízených, proto pozor na leadery, kteří uvalují vinu na své lidi.

Kdy povyšovat?

Tady hodně záleží na tom, jak velká vaše firma. Pokud se jedná o velkou mezinárodní korporaci s velkým budgetem, tak můžete povyšovat a přidávat kdykoliv. I tak je ale důležité budget hlídat s výhledem do budoucna a nerozdávat slepě velké částky. Pro malé a střední firmy už je dobré nastavit si části roku, kdy k navyšováním dojde. 

Pokud chcete být opravdu velmi transparentní, můžete uspořádat i speciální ceremonii (třeba jednou, dvakrát do roka), kde návrhy na navýšení proberete s ostatními stakeholdery, kteří konzumují práci daného jednotlivce. Jasně si nastavte faktory, podle kterých se navýšení, či povýšení řídí a postupujte u všech stejně férově.

Tento způsob vám pomůže i během následné komunikace povýšenému kolegovi, či někomu, komu se přidalo. Kdo by nechtěl slyšelt, že se lidé, pro které dodávám práci, shodli na tom, že si nasloužím navýšenou odměnu?

Abych zakončil myšlenku pro korporace, tam se nebojte použít již zmíněný Hay systém, či merit increase. Jen si opravdu dejte pozor na způsob komunikace, ať je vše jasné a dostatečně často se to opakuje.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *